Jaki kierunek studiów najbardziej się opłaca?

14:36:00

Z moich obserwacji wynika, że najczęściej zadawanymi pytaniami przez maturzystów są te z kategorii: co sądzicie o takim kierunku studiów? Pod takimi zapytaniami pojawia się masa odpowiedzi pt. "po tym nie ma pieniędzy". Można się pokusić o stwierdzenie, że pazerni ci maturzyści.

Kiedy byłam mała rodzice mówili mi, żebym została dentystką. "Otworzymy ci gabinet i będziesz miała dużo pieniędzy". Ale ja nie chciałam być dentystką. Do czasu. I nie, nie przekonały mnie do tego zarobki. Pragnęłam być lekarzem, jednak nie chciałam poświęcać 12 lat swojego życia na naukę, dlatego uznałam, że lekarz dentysta też może być. Zarobki średnio mnie interesowały. Nie powiem, że wcale, bo byłoby to kłamstwo, ale schodziły na drugi plan.

Nie zostanę dentystą, a przynajmniej nie pójdę w tym roku na kierunek lekarsko-dentystyczny. Cóż, życie weryfikuje nasze plany. Dlatego też stałam przed bardzo ciężkim zadaniem: jaki kierunek wybrać? Decydując posługiwałam się 3 prostymi radami ode mnie dla mnie i mam nadzieję, że przydadzą się one także Tobie.

1. Twoje zainteresowania

Cytując klasyka: "Wystarczy, że odpowiesz sobie na jedno zajebiście, ale to zajebiście ważne pytanie: co lubię w życiu robić? A potem zacznij to robić." Rada Laski przydatna będzie także dla Ciebie. Wyobraź sobie siebie za 10 lat. Kiedyś usłyszałam to polecenie od mojej polonistki. Uważam, że to bardzo ważne zadanie. Jak wyobrażasz sobie swoją pracę? Co robisz? Myślałam przez jakiś czas o pracy weterynarza, ale potem sobie to wyobraziłam. Siebie grzebiącą w tyłku krowy. I ochota przeszła. Chciałam też być kosmetologiem, wyobraziłam sobie siebie w gabinecie i doszłam do wniosku, że to nie dla mnie. W końcu zastanowiłam się, jaka praca by mnie satysfakcjonowała, czemu chciałabym poświęcić swoje życie. Tobie polecam to samo: po prostu zastosuj się do rady Laski.


2. Pamiętaj, że studia nie dadzą Ci pracy, a jedynie wiedzę

Kiedyś na youtubie popularne były filmiki "10 Things I Learned in College", po obejrzeniu jednego z nich doszłam do wniosku, że pójście na studia tak naprawdę nie ma związku z zawodem, który będziesz wykonywać. Studia dają Ci wiedzę i od Ciebie zależy jak ją wykorzystasz. Wcale nie musisz po dietetyce być dietetykiem, możesz po prostu nauczyć się przydatnych informacji, które wykorzystasz w zupełnie inny sposób, np. gotując dla swojej rodziny. Możesz studiować informatykę, a potem założyć własny sklep online, gdzie wykorzystasz swoje umiejętności. Możliwości jest mnóstwo i ukończenie danego kierunku wcale Cię nie ogranicza, wręcz przeciwnie- cokolwiek wybierzesz zawsze dowiesz się nowych rzeczy i poszerzysz swoją wiedzę. A czym innym jest życie jeśli nie poznawaniem nowego? 


3. To TY będziesz musiała to studiować

Nie ciocia Hania i nie dziadek Franek, ale Ty. Więc ich rady dotyczące najlepszych obecnie kierunków i rad, co oni wybraliby na Twoim miejscu są zupełnie nieistotne. Oni mieli już swoje życie, przeżyli je po swojemu, teraz czas na Ciebie. Nawet gdybyś ich posłuchała (ale tego nie rób) to prawdopodobnie męczyłabyś się na tych studiach i nic pożytecznego byś z nich nie wyniosła. Dlatego dobrze się zastanów, by przez resztę swojego życia nie żałować, że dałaś komuś decydować za siebie. Nawet jeśli miałabyś potem zmienić kierunek to lepiej chwilę pobłądzić i znaleźć dobrą drogę niż wpakować się w coś, co zupełnie nie współgra z Tobą. 

Jaki więc jest najbardziej opłacalny kierunek studiów? Każdy i żaden. Najważniejsze to mieć pomysł na siebie, wtedy zawsze da się zorganizować pieniądze. Cierpliwością i pracą ludzie się bogacą. 

Daj znać, jeśli moje rady okazały się choć odrobinę pomocne i jeżeli masz jakieś wskazówki od siebie. Chętnie poczytam :) 

You Might Also Like

3 komentarze

  1. Świetny post. Ja właśnie stoję przed tym wyborem i jest to mega ciężkie. Poza tym dlaczego mamy decydować o takich rzeczach już teraz? Ja nadal zmieniam plany co kilka tygodni, miesięcy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uważam tak samo, mnóstwo rzeczy mi się podoba i ciągle waham się, którą z nich wybrać! :) Dziękuję za komentarz, mam nadzieję, że uda się podjąć jakąś decyzję, pozdrawiam cieplutko :)

      Usuń
  2. Super porady! Ja bym się zastanawiała nad takim kierunkiem jak zdrowie publiczne, koniecznie na sprawdzonej uczelni jak https://wseiz.pl/uczelnia/wydzial-inzynierii-i-zarzadzania/zdrowie-publiczne-i-stopnia/ . Nie powinno być problemu ze znalezieniem pracy po takich studiach, szczególnie w obecnych czasach. Fachowców brakuje dlatego warto się szkolić.

    OdpowiedzUsuń